آیا به دنبال بی ام و ۳۱۸i سدان جانبازی هستید؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیقتر این خودرو بپردازیم و زوایای مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم. خودرو بی ام و ۳۱۸i به عنوان جدید ترین خودروهای وارداتی شناخته می شود که توانسته محبوبیت زیادی به دست بیاورد. این خودرو که ترکیبی بینظیر از جذابیت و اسپرت بودن را به نمایش میگذارد، نظر هر بینندهای را به خود جلب میکند. طراحی ظاهری چشمنواز، کابین مدرن و سرشار از امکانات رفاهی، هندلینگ فوقالعاده و پیشرانه قدرتمند، تنها گوشهای از ویژگیهای منحصر به فرد این سدان آلمانی هستند.
بی ام و ۳۱۸i سدان، یک خودروی سدان کامپکت لوکس است که توسط شرکت بی ام و تولید میشود. این خودرو کوچکترین عضو سری ۳ بی ام و بوده و به عنوان یک مدل پایه مقرونبهصرفه در نظر گرفته میشود. ۳۱۸i سدان در حال حاضر در دو نوع بدنه سدان و کوپه موجود است.
طراحی ظاهری بی ام و ۳۱۸i سدان جانبازی
یکی از مهمترین نکات در این نسل از ۳۱۸i سدان، پایبندی به جلوپنجرهی سنتی بیامو است که این موضوع جذابیت این سدان آلمانی برای علاقهمندان خودروهای اصیل بیشتر میکند.
در نمای اصلی، چراغهای کشیده با ساختار دوگانه، هماهنگی بسیار خوب با برشهای بدنه دارند. لبهی کاپوت عملا دیده نمیشود و به جلوپنجره میرسد. حجمدهی سپر، چندان پیچیده نیست اما انحنای جذاب زیر چراغهای جلو و جایگاه مخصوص مهشکن را تامین میکند. ادوات پلاستیکی در نمای روبروی بی ام و ۳۱۸i جدید دیده میشوند اما به سختی میتوان از طراحی این خودرو، ایراد گرفت.
حالت ساده با پرهیز از خطوط عمیق، در نمای جانبی بی ام و سری ۳۱۸i سدان دیده میشود. رینگ ۱۸ اینچ با تایر فاق کوتاه ۲۲۵×۴۵ در نمای جانبی ۳۱۸ وجود دارد. قاب پنجرهها سیاه است و راهنمای نصبشده روی آینه بغل، ظرافت خاص در طراحی یک خودروی آلمانی را نشان میدهد.
در نمای پشت بی ام و ۳۱۸i سدان، شاهد استفاده از فرم L در طراحی اجزاء هستیم که حس اسپرت و تهاجمی را به خوبی القا میکند. به منظور گرامی داشت پنجاهمین سالگرد تاسیس برند M، لوگوی BMW Motorsport با طرحی خاطرهانگیز روی کاپوت، در صندوق و مرکز رینگهای مدل ۳۱۸i سدان نصب شده است و با وجود برجستگی جذابی که در لبهی کاپوت عقب و سپر به همراه چراغهای باریک، شخصیت جدی و چشم نواز برای ۳۱۸i سدان ارئه میدهند.
طراحی کابین بی ام و ۳۱۸i سدان جانبازی

فضای داخلی کابین بی ام و ۳۱۸i سدان از تغییراتی بهره مند شده که شاید یکی از تغییرات مهم، نصب نمایشگر بزرگ و خمیده در این سری از بی ام و ۳۱۸i است. این خودرو شامل دو صفحه نمایش است، یکی با سایز ۱۲.۳ اینچ برای نمایش اطلاعات خودرو و دیگری با سایز ۱۴.۹ اینچ برای نمایش اطلاعات سرگرمی. همچنین طراحی دریچههای تهویه نیز به شکل جدید و متفاوتی انجام شده است.
دو خروجی هوای تهویه مطبوع در مرکز داشبورد، جلوپنجرهی بیامو را تشکیل میدهد. مدل ۲۰۲۴، فاقد دستهدنده است و صرفا جویاستیک مدور با کلیدهای متنوع، بین صندلیها دیده میشوند. قاب کشویی ، دو جالیوانی و شارژر وایرلس را مخفی میکند.
صندلیهای بی ام و ۳۱۸i حتی در ارزانترین مدل هم، تمام چرم هستند. فضای سرنشینان در ردیف اول، قابل قبول است اما افراد بلند قد روی صندلی عقب، چندان راحت نیستند و جلوی زانو، فاصلهی کمی وجود دارد. این خودرو، ۴۸۰ لیتر برای حمل بار داخل صندوق فراهم میکند.
مشخصات رفاهی خودرو | |
کروز کنترل | دارد |
سان روف برقی | ندارد |
سیستم تهویه | سیستم تهویه خودکار |
سیستم صوتی و تصویری | تیونردوبل _ بلوتوث و USB |
شیشه ها | شیشه بالابر برقی و درهای جلو و عقب |
صندلی | صندلی راننده برقی جلو با گرمکن و سردکن |
فرمان | سیستم فرمان برقی، کلید های کنترل و فرمان چرمی |
آیینه ها | آینه های داخلی و خارجی ضد انعکاس نور |
چراغ ها | چراغ مه شکن جلو وعقب _ قابلیت ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو |
سایر تجهیزات | آینه های داخلی و خارجی ضد انعکاس نور- سیستم ورود بدون کلید- رادار هشدار بین خطوط- کروزکنترل- قابلیت تنظیم حالت های رانندگی – سیستم پایش فشار باد تایرها- تابلو خوان- جلوگیری برخورد از عقب- رادار عابرپیاده- سیستم کمکی پارک- تایر ران فلت |
مشخصات فنی بی ام و ۳۱۸i سدان جانبازی
در قلب تپنده بی ام و ۳۱۸i سدان یک موتور ۲ لیتری مجهز شده به توربوشارژر قرار داده شده است که قادر است ۱۵۶ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور نیرو آزاد کند. همچنین این خودرو دارای یک گیربکس ۸ سرعته اتومات است که برای انتقال نیروی تولید شده از موتور به چرخ های جلو به کار گرفته می شود.
بی ام و ۳۱۸i در زمان ۸.۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و طبق تست های صورت گرفته، سرعت نهایی این خودرو حدود ۲۲۳ کیلومتر اعلام شده است. مصرف سوخت این خودرو نیز بر اساس هر صد کیلومتر حدود ۶.۵ لیتر اعلام شده است که عددی کاملا مناسب برای یک خودرو بی ام و اقتصادی است.
البته این خودرو نسبت به نسخه قبلی خود تا حد زیادی ضعیف تر است که دلیل اصلی این موضوع نیز وجود سقف ارزش مشخص برای واردات خودور است!
مشخصات فنی | ||
اطلاعات موتور | نوع موتور | بنزینی |
حجم موتور (سی سی) | ۲ لیتر | |
قدرت موتور ( اسب بخار ) | ۱۵۶ اسب بخار | |
حداکثر گشتاور ( نیوتن متر) | ۲۵۰ نیوتن متر بر ساعت | |
تعداد سوپاپ | ۱۶ سوپاپ | |
گیر بکس | ۸ سرعته اتوماتیک | |
ایمنی خودرو | ترمز | ترمز جلو دیسکی خنک شونده و عقب دیسکی یکپارچه |
کیسه هوای ایمنی (Airbag) | راننده _ سرنشین جلو و جانبی | |
دوربین دید عقب | دارد | |
سنسور دنده عقب | دارد | |
کمربند ایمنی | کمربند های ایمنی سرنشینان جلو و عقب | |
سایر امکانات ایمنی | قفل مرکزی با ریموت _ رادار عابرپیاده_ جلوگیری برخورد از عقب | |
ظرفیت خودرو | ظرفیت صندوق عقب | ۴۳۵ لیتر |
باک بنزین ( لیتر) | ۵۹ | |
ابعاد خودرو | طول * عرض * ارتفاع | ۱۴۴۰*۱۸۲۷*۴۷۱۳ |
وزن خودرو | وزن خودرو بدون سر نشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۵۷۵ |
رینگ و لاستیک | سایز و نوع رینگ | ۱۸ اینچ آلیمینیومی |
امکانات و تجهیزات بی ام و ۳۱۸i سدان جانبازی
نسخه بی ام و ۳۱۸i سدان جانبازی از امکانات قابل قبولی نظیر:
سیستم های پیشرفته موجود در این خودرو شامل کنترل کروز، سیستم استارتر کیلس، دوربین عقب، سنسورهای پارک جلو و عقب، کنترل پایداری، سیستم ترمز ABS، تهویه خودکار، نمایشگر لمسی مرکزی، سنسور باران، بلوتوث برای این خودرو در نظر گرفته شده است.
آینههای داخلی و خارجی ضد انعکاس نور، رادار هشدار بین خطوط، سیستم روشن و خاموش شدن اتوماتیک، گرمکن آینه جانبی، فرمان چرمی، صندلیهای قابل تنظیم در پشت، تایرهای ران فلت، تابلوخوان، جلوگیری از برخورد عقب، رادار عابر پیاده، پدال شیفتر، حالتهای رانندگی مختلف، سنسور باد تایر، سیستم کمکس پارک، ایزوفیکس و… از دیگر امکانات این خودرو است.
اهرم تعویض دنده گیربکس ۸ سرعته خودکار هم با نمونه کوچکتر تعویض شده و هشتمین نسل از سامانه iDrive هم با گرافیک متفاوت و ساختار جدید در منو همراه شده است. مسیریاب، ارتباط ۵G و پشتیبانی همزمان از ارتباط با ۱۰ دستگاه دیجیتال، از مهمترین قابلیتهای این سامانه به شمار میآید.
ویژگی های برجسته طراحی داخلی و امکانات رفاهی خودرو بی ام و ۳۱۸i سدان جانبازی
- کروز کنترل:
- کروز کنترل یا سیستم نگهدارنده سرعت که با نامهای Cruise Control و Speed Limiter نیز شناخته میشود، یک آپشن کاربردی در خودروهای مدرن است که به راننده اجازه میدهد تا بدون نیاز به فشار دادن مداوم پدال گاز، سرعت خودرو را در یک سطح ثابت نگه دارد.
- استارت دکمهای
- ایربگ سرنشین جلو و راننده
- مهشکن عقب
- چهار اسپیکر
- آنتن کوسهای
- شیشه های آنتی ترپ:
- شیشههای آنتیترپ، که به نامهای شیشههای ضد گیر کردن یا شیشههای ایمنی نیز شناخته میشوند، نوعی از شیشههای بالابر برقی خودرو هستند که به منظور جلوگیری از گیر کردن انگشتان، دست یا اشیا بین شیشه و قاب پنجره در هنگام بالا یا پایین رفتن آن طراحی شدهاند.
- سیستم کنترل حرکت در سطح شیبدار:
- سیستم کنترل حرکت در سطح شیبدار که با نامهای HSA، Hill Holder، Hill Assist نیز شناخته میشود، یک آپشن کاربردی و ایمنی در خودروهای مدرن است که به راننده در هنگام حرکت مجدد از حالت سکون در سربالاییها کمک میکند.
- ایزوفیکس
- صندلی راانده دستی
- ایموبلایزر
- آینه وسط برقی
- نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی با اپل کارپلی
- سیسیتم تهویه خودکار دوکاناله
- ایربگ پردهای جلو و عقب
- ترمز پارک برقی
- صندلیهای پارچهای
- سیسیتم نمایش لحظهای فشار باد تایر
- اتوهلد:
- اتوهلد یا سیستم نگهدارنده خودکار یک آپشن کاربردی در خودروهای مدرن است که به راننده کمک میکند تا در ترافیکهای سنگین و یا عبور از سربالایی و سرازیریها از استفاده مداوم ترمزگیری خلاص شود.
- کیلس
- حالت رانندگی برقی
- رادار بین خطوط:
- رادار بین خطوط یا سیستم کمکی نگهدارنده بین خطوط که با نامهای Lane Keep Assist و Lane Departure Warning نیز شناخته میشود، یک فناوری پیشرفته در خودروهای مدرن است که به حفظ حرکت خودرو در بین خطوط جاده کمک میکند و از انحراف ناخواسته آن به خطوط کناری جلوگیری میکند.
- سیستم کمک ترمز
- و …
تجهیزات ایمنی فعال (Active Safety)
- سیستم ترمز ضدقفل : این سیستم از قفل شدن چرخها در هنگام ترمزگیری ناگهانی و در شرایط لغزنده مانند باران، برف و یخ جلوگیری میکند.
- سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز : این سیستم نیروی ترمز را بین چرخها به طور متناسب با وزن و شرایط جاده توزیع میکند و به افزایش تعادل خودرو در زمان ترمزگیری کمک میکند.
- سیستم کنترل کشش : این سیستم از هرزگردی چرخها در هنگام شتابگیری در سطوح لغزنده جلوگیری میکند و به راننده کمک میکند تا کنترل خودرو را حفظ کند.
- سیستم کنترل پایداری الکترونیکی : این سیستم از انحراف خودرو از مسیر در هنگام پیچیدن و یا در شرایط لغزنده جلوگیری میکند و به راننده کمک میکند تا تعادل خودرو را حفظ کند.
- سیستم نگه دارنده بین خطوط : این سیستم با استفاده از دوربین، خطوط جاده را تشخیص میدهد و در صورت انحراف خودرو از مسیر، به راننده هشدار میدهد.
- سیستم کمکی حفظ خودرو بین خطوط: این سیستم در صورت انحراف خودرو از مسیر، به طور خودکار فرمان را به سمت خطوط جاده هدایت میکند و به راننده کمک میکند تا در مسیر خود باقی بماند.
- سیستم نقطه کور : این سیستم با استفاده از رادار، خودروهای موجود در نقاط کور راننده را تشخیص میدهد و به راننده هشدار میدهد.
علاوه بر این، BMW 318i مدل ۲۰۲۴ به امکانات دیگری مانند:
- کیسههای هوا راننده و سرنشین جلو
- کیسههای هوا جانبی راننده و سرنشین جلو
- کیسههای هوا پردهای
- کمربندهای ایمنی پیشتنشده و محدودکننده نیرو
- ترمزهای ABS و EBD
- کنترل کشش و پایداری الکترونیکی
- چراغهای LED جلو و عقب
- آینههای جانبی برقی با گرمکن
- سنسور باران
نیز مجهز می باشد.
با توجه به نوع تیپ و شرایط تولید امکان تغییر در برخی آپشن های خودرو در زمان تحویل نیز وجود دارد.
تجربه رانندگی با بی ام و ۳۱۸i سدان جانبازی
تجربه رانندگی با بی ام و ۳۱۸i سدان میتواند تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند مدل خودرو، شرایط جاده و سلیقه شخصی راننده باشد. با این حال، به طور کلی میتوان گفت که ۳۱۸i سدان یک خودروی لذتبخش برای رانندگی است که هندلینگ چابک و اسپرت، سواری راحت و نرم، و کابین لوکس و جادار را ارائه میدهد.
مواردی از نظرات منتقدان و رانندگان در مورد تجربه رانندگی با بی ام و ۳۱۸i سدان :
- کار اند درایور:“۳۱۸i به اندازه کافی قدرتمند است و هندلینگ آن عالی است. این خودرو سواری نرم و راحتی دارد و کابین آن جادار و ساکت است.”
- موتور ترند:“۳۱۸i یک خودروی سدان کامپکت لوکس است که همه چیز را به درستی انجام میدهد. رانندگی با آن لذتبخش است، سواری آن راحت است و کابین آن شیک و جادار است.”
- Edmunds:”یک انتخاب عالی برای رانندگانی است که به دنبال یک خودروی سدان کامپکت لوکس، اسپرت و کارآمد هستند.”
البته، ۳۱۸i سدان بدون نقص نیست. برخی از رانندگان ممکن است سواری آن را کمی سفت بدانند و فضای بار آن نیز نسبتاً کوچک است.
مزایا و معایب بی ام و ۳۱۸i سدان جانبازی
مزایا:
- طراحی ظاهری شیک و اسپرت:
- بی ام وی ۳۱۸i از ظاهری جذاب و مدرن برخوردار است که به آن حس اسپرت و لوکس بودن را میدهد.
- فضای داخلی لوکس و جادار:
- کابین بی ام وی ۳۱۸i از مواد باکیفیت ساخته شده و فضایی جادار و راحت برای سرنشینان در جلو و عقب فراهم میکند.
- موتور قدرتمند و کارآمد:
- بی ام وی ۳۱۸i به یک موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر مجهز است که ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۱۸۴ پوند فوت گشتاور تولید میکند. این موتور به اندازه کافی قدرتمند است و در عین حال مصرف سوخت پایینی دارد.
- لیست بلند ویژگیهای استاندارد:
- بی ام وی ۳۱۸i به طور استاندارد با طیف وسیعی از ویژگیها از جمله سیستم اطلاعات سرگرمی ۱۰.۲۵ اینچی، Apple CarPlay و Android Auto، روکش چرم مصنوعی، سانروف پانوراما، صندلیهای جلوی گرمشونده، تهویه مطبوع اتوماتیک و رینگهای آلیاژی ۱۷ اینچی عرضه میشود.
معایب:
- قدرت به اندازه برخی از رقبای خود نیست: ۳۱۸i Sedan به اندازه برخی از رقبای خود مانند Audi A3 و Mercedes-Benz C-Class قدرتمند نیست.
- برخی از ویژگیها ممکن است اختیاری باشند: برخی از ویژگیهای محبوب مانند سیستم صوتی Harman Kardon، گرمکن فرمان و دوربین دید عقب به عنوان آپشن ارائه میشوند.
- فقط دیفرانسیل عقب (xDrive اختیاری است): ۳۱۸i Sedan به طور استاندارد با دیفرانسیل عقب عرضه میشود. سیستم تمام چرخ محرک (xDrive) به عنوان آپشن در دسترس است.
رقبای بی ام و ۳۱۸i سدان جانبازی
- مرسدس بنز C200: این خودرو که نسخه مونتاژی نسل W205 مرسدس بنز C-Class است، رقیبی مستقیم برای ۳۱۸i به حساب می آید. C200 از نظر آپشن ها، فضای داخلی و کیفیت ساخت با ۳۱۸i قابل مقایسه است و از نظر قیمتی نیز در محدوده مشابهی قرار دارد.
- آئودی A4: نسل B8 آئودی A4 که در ایران به صورت مونتاژی عرضه شده، رقیبی دیگر برای ۳۱۸i است. A4 از نظر هندلینگ و کیفیت سواری برتری نسبت به ۳۱۸i دارد، اما فضای داخلی آن کمی کوچکتر است.
- لکسوس IS250: این سدان لوکس ژاپنی به دلیل کیفیت ساخت بالا، فضای داخلی جادار و سواری نرم شناخته شده است. IS250 از نظر قدرت موتور ضعیف تر از ۳۱۸i است، اما از نظر آپشن ها و امکانات رفاهی در سطح بالاتری قرار دارد.
- VOLVO S60:سدان سوئدی به دلیل ایمنی بالا، فضای داخلی جادار و طراحی مدرن شناخته شده است. S60 از نظر قدرت موتور با ۳۱۸i برابری می کند، اما از نظر هندلینگ و فرمان پذیری چابکی کمتری دارد.
علاوه بر این موارد، می توان به برخی دیگر از سدان های موجود در بازار ایران مانند هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و تویوتا کمری نیز اشاره کرد.
انتخاب نهایی بهترین رقیب برای BMW 318i به نیازها و سلیقه شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک خودروی اسپرت و چابک هستید، C200 یا A4 می توانند گزینه های مناسبی باشند. اگر به دنبال یک خودروی لوکس با فضای داخلی جادار هستید، IS250 یا S60 گزینه های بهتری هستند. و اگر به دنبال یک خودروی مقرون به صرفه با امکانات رفاهی مناسب هستید، سوناتا، اپتیما یا کمری می توانند انتخاب های معقولی باشند.
در مجموع، بی ام و سدان ۳۱۸i جانبازی انتخابی عالی برای رانندگانی است که به دنبال یک سدان لوکس شیک، جادار و لذتبخش هستند. این خودرو با ارائه تعادل مناسب بین قیمت، عملکرد و ویژگیها، ارزش بالایی را برای پول شما به ارمغان میآورد.
سوالات متداول
شتاب صفر تا صد بی ام و ۳۱۸i سدان جانبازی چقدر است؟
شتاب صفر تا صد این خودرو ۸.۶ ثانیه اعلام شده است.
آیا بی ام و ۳۱۸i سدان جانبازی ارزش خرید دارد؟
پاسخ به این سوال به نیازها، سلیقه و بودجه شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک سدان لوکس شیک، جادار و لذتبخش هستید این خودرو انتخاب مناسبی برای شما هست.
قیمت خودروی بی ام و ۳۱۸i سدان جانبازی چقدر است؟
این خودرو جز فهرست خودروهای وارداتی جانبازان ۷۰ درصد ویژه (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) است. این خودروها دارای سقف قیمت ۳۵ هزار یورو می باشد.