مینی کانتریمن لو آپشن جانبازی یکی از جدیدترین خودروهایی است که به سامانه واردات خودرو اضافه شده است. این محصول که ویژه جانبازان و ایثارگران است، توسط شرکت پرشیا خودرو به بازار عرضه میشود. خودرویی که عرضه آن، احتمالا در نیمه اول سال ۱۴۰۳ اتفاق خواهد افتاد.
مینی کانتریمن لو آپشن یک کراس اوور کوچک و جمعوجور است که نسل اول آن در سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه شد. پس از ۶ سال، مینی نسل دوم این خودرو نیز در نمایشگاه خودرو لس آنجلس ۲۰۱۶ معرفی شد. حالا بعد از حدود ۷ سال، شاهد معرفی نسل سوم مینی کانتریمن هستیم. در ادامه، به معرفی کلی از مشخصات، ابعاد و لیست قیمت مینی کانتریمن جانبازی خواهیم پرداخت.
مینی کانتریمن لو آپشن جانبازی : خودروی محبوب انگلیسی
کانتریمن اکنون در نسل سوم خود حضور دارد. این نسل از کراس اوور محبوب انگلیسی بر اساس پلتفرم UKL2 کمپانی بی ام و توسعه پیدا کرده و در لایپزیگ آلمان و در نسخهای تمام الکتریکی مونتاژ خواهد شد. نسل جدید کراس اوور انگلیسی-آلمانی، علاوهبر پیشرانههای درونسوز، حالا با چند پیشرانه تمام الکتریکی نیز به فروش میرسد. با این حال، مینی کانتریمن جانبازی نسخه وارداتی پرشیا خودرو، دارای پیشرانه بنزینی است.
مینی کانتری من برقی ۲۰۲۴ طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل ۴۴۳۳، ۱۸۴۳ و ۱۶۵۶ میلی متر دارد. این خودرو در نمایشگاه خودرو مونیخ ۲۰۲۳ در کنار مینی کوپر برقی جدید رونمایی شد. کانتریمن نسل سوم، از پیشرانه تمام برقی استفاده کرده و نسبت به نسل پیشین خود ۱۳۰ میلیمتر کشیدهتر و ۶۰ میلیمتر مرتفعتر شده است. این خودرو دقیقا روی پلتفرم ب ام و iX1 توسعه یافته و از نظر فنی نیز با این خودرو مشترک است و قرار است که در آلمان در کنار این خودرو و در کارخانه ب ام و تولید شود.

مشخصات فنی مینی کانتریمن مدل ۲۰۲۴
نسل جدید مینی کانتریمن جانبازی از پلتفرمی مشترک با بی ام و x1 و x2 برخوردار است. نسخه برقی این خودرو در دو تریم E و SE ALL4 تولید میشود. تریم E مینی کانتریمن الکتریک که مدل پایه است، نیروی خود را از یک موتور الکتریکی دریافت میکند. این موتور روی محور جلو نصب شده و ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این تریم از مینی کانتریمن برقی با شارژ کامل باتری، قادر است تا ۴۶۲ کیلومتر مسافت را طبق استاندارد WLTP پشت سر بگذارد.
پیشرانه تریم SE ALL4 از مینی کانتریمن الکتریک شامل دو موتور میشود. این دو موتور با همکاری هم ۳۰۸ اسب بخار و ۴۹۴ نیوتنمتر گشتاور تولید میکنند. در این نسخه همه چرخها محرک هستند و با شارژ کامل باتری، امکان پیمایش ۴۳۳ کیلومتر مسافت وجود دارد.
هر دو نسخه E و SE ALL4 از مینی کانتریمن برقی، انرژی خود را از یک پک باتری ۶۴ کیلووات ساعتی دریافت میکنند. سرعت شارژ باتری این کراساوور انگلیسی-آلمانی با برق AC برابر با ۲۲ کیلووات و با برق DC برابر با ۱۳۰ کیلووات است. با توجه به این ویژگی، در صورت اتصال به پورت پرسرعت، میزان شارژ باتری در کمتر از ۳۰ دقیقه، از ۱۰ به ۸۰ درصد میرسد.
مینی کانتریمن الکتریک E در ۸.۶ ثانیه میتواند از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این نسخه حداکثر سرعتی برابر با ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. اما نسخه پرچمدار SE ALL4 بهلطف پیشرانه قویتر خود، سریعتر است و صفر تا صد را در ۵.۶ ثانیه طی میکند. این نسخه توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را دارد.
گیر بکس | اتوماتیک _ ۷ سرعته |
حجم موتور(لیتر) | ۱.۵ |
تنفس موتور | توربو شارژ |
پیشرانه | ۳ سیلندر خطی |
توان موتور(اسب بخار) | ۱۲۵ |
سرعت(کیلومتر برساعت) | ۲۱۲ |
شتاب صفر تا صدکیلومتر (ثانیه) | ۸.۳ |
مصرف سوخت(لیتر در هر صد کیلومتر) | ۶.۱ |
گشتاور(نیوتن / متر) | ۲۸۰ |
طول(میلیمتر) | ۴۴۳۳ |
عرض(میلیمتر) | ۱۸۴۳ |
ارتفاع(میلیمتر) | ۱۶۵۶ |
حجم باک (لیتر) | ۵۰ |

آپشن ها و امکانات مینی کانتریمن جانبازی
همچون نسل جدید مینی کوپر در کابین کانتریمن ۲۰۲۴ نیز با داشبورد ساده مواجه هستیم، که دریچه تهویه و نمایشگر گرد ۹.۴۴ اینچی را در خود جای داده است. این نمایشگر که به ویرایش نهم رابط کاربری مینی یعنی MOS مجهز شده است، وظیفه نمایش تمام اطلاعات شامل سرعت، مسیریاب و شارژ باتری را برعهده دارد. دستیار صوتی نیز با گفتن عبارت Hey Mini یا استفاده از دکمه روی فرمان فعال خواهد شد.
مکان جابجایی صندلیهای عقب به اندازه ۱۳۰ میلیمتر، فضای قرارگیری لوازم شارژ و گنجایش ۴۶۰ لیتری فضای بار (قابل افزایش به ۱۴۵۰ لیتر)، از مهمترین ویژگیهای کابین این خودرو بهشمار میآید. ظرفیت یدککشی مینی کانتریمن ۲۰۲۴ هم ۱.۲ تن اعلام شده است
براساس اعلام شرکت پرشیا خودرو، مینی کانتریمن جانبازی وارداتی در کشورمان، به امکانات زیر مجهز است:
- ایربگ راننده و سرنشین جلو
- کروز کنترل هوشمند
- سنسور پارک جلو و عقب
- دوربین عقب و دوربین ۳۶۰ درجه
- نمایشگر لمسی ۶.۵ اینچی
- تهویه خودکار
- استارت دکمهای
- کیلس
- سنسور باران
- تنظیم نور بالا اتوماتیک
- ایزوفیکس
- حالتهای رانندگی مختلف
- کمک پارک
- گرمکن آینههای جانبی
- فرمان برقی و ۴ حالته
- سانروف و سقف پانوراما
- صندلی برقی راننده و سرنشین جلو
- گرمکن و سردکن صندلی راننده و سرنشین جلو
- نویگیشن هدآپ
- گرمکن آینه بغل به صورت برقی
- آینه عقب الکتروکرومیک
- مجهز به چراغ بدرقه
- حسگر تشخیص میزان فشار باد لاستیک ها
- فرمان حساس به سرعت
- سیستم تشخیص صدا
- و …
کنترل کشش | دارد |
کنرل پایداری | دارد |
ترمز ضدقفل | دارد |
توزیع نیروی ترمز | دارد |
ترمز کمکی | دارد |
ترمز اظطراری | دارد |
ترمز پارک برقی | دارد |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی | دارد |
ناوبری | دارد |
طراحی ظاهری مینی کانتریمن جانبازی
مینی کانتریمن جانبازی طراحی منحصربهفردی دارد. این خودرو دارای جلوپنجره هشت ضلعی است که حاشیههای آن رنگ طلایی دارد. در مرکز این جلوپنجره، یک رادار پیشرفته نصب شده است که دادههای مورد نیاز سیستم خودران را تامین میکند. مینی کانتریمن موردنظر به فناوری خودران سطح ۲ مجهز است و در برخی شرایط معین میتواند بهطور خودکار هدایت شود. چراغهای جلوی این کراس اوور درون قابی شش ضلعی قرار گرفتهاند. حاشیه این قاب نقش چراغ LED روشنایی در روز را ایفا میکند. این چراغ امکان تغییر حالت را دارد و راننده میتواند از بین سه حالت موجود گزینه دلخواه را انتخاب کند.
در نمای جانبی، ستون C مینی کانتریمن جانبازی طراحی خاصی دارد و آن را در بین رقبا متمایز میکند. روی این ستون، یک المان تزئینی وجود دارد که بسته به نوع تریم، متفاوت است. رینگهای این کراساوور ۲۰ اینچی هستند و طراحی زیبایی دارند.
مینی کانتریمن در نمای عقب، طراحی سادهتری دارد. چراغهای اصلی موجود در این بخش عمودی است و برخلاف بسیاری از مدلهای جدید خبری از نوار LED باریک بین آنها نیست. همانند چراغهای جلو، این چراغها نیز دارای قابلیت شخصیسازی هستند و میتوانند گرافیک متفاوتی را نمایش دهند.
مینی کانتریمن جانبازی در داخل کابین از طراحی جذاب و تکنولوژیهای پیشرفته برخوردار است. این خودرو دارای یک داشبورد منحنی است که در برخی نسخهها با پارچه مخصوص پوشانده شده است. در مرکز داشبورد، یک صفحه نمایش OLED گرد به قطر ۹.۴۴ اینچ قرار دارد که همه چیز از طریق آن مدیریت میشود. این صفحه نمایش در کنار ایجاد ارتباط بین راننده و سیستم سرگرمی، اطلاعات لازم و ضروری مثل سرعت حرکت و مسیریابی را در اختیار راننده میگذارد.
سقف بلند این ماشین، کار را برای رانندگان قدبلند نیز راحت کرده است. همچنین فضای زیادی برای پا و آرنجهای راننده درنظر گرفته شده است. علاوه بر یک جا لیوانی برای هر سرنشین جلویی، یک سینی دربدار و چند سینی کوچک وجود دارد که هرکدام به اندازه کافی برای نگهداری یک گوشی بزرگ هستند. سطلهای درب اندازهی خوبی دارند، اما دستههای بازو در بالای آنها به این معنی است که جای گرفتن آن در بطریهای آب و سایر اقلام بلندتر ممکن است دشوار باشد.
نسل جدید مینی کانتریمن جانبازی به نسخه نهم از سیستم سرگرمی شرکت مجهز شده است. این سیستم پیشرفته امکان تشخیص فرمانهای صوتی را دارد و راننده میتواند با گفتن «سلام مینی» یا فشار دادن دکمه اختصاصی روی فرمان، با دستیار هوشمند ارتباط برقرار کند. مینی کانتریمن جانبازی فضای داخلی مناسب و راحتی را برای پنج سرنشین فراهم میکند.
همچنین امکان سفارش سقف پانوراما دو تکه برای آن وجود دارد. صندلیهای عقب این کراس اوور قابل تنظیم هستند و میتوان آنها را تا ۱۳۰ میلیمتر به جلو یا عقب حرکت داد. این کار باعث میشود که فضای پای سرنشینان عقب یا حجم قسمت بار تغییر کند. حجم قسمت بار در حالت عادی ۴۶۰ لیتر است، ولی در صورت جمع کردن صندلیهای عقب فضای در دسترس به ۱۴۵۰ لیتر افزایش پیدا میکند. در این قسمت، یک محفظه مخصوص وجود دارد که لوازم شارژ خودرو در آن قابل نگهداری است.

طراحی داخلی، عملکرد در حین رانندگی
در قسمت داخلی اتاق ماشین، طرحهای دایرهای بسیاری به چشم میخورد. این خودرو دارای یک کنسول مرکزی است که سیستم تهویه مطبوع و دکمه استارت در زیر این کنسول قرار دارد. کیفیت مواد به کار رفته در ساخت تجهیزات داخلی ماشین مناسب است و تنها جایی که در ماشین از پلاستیک نسبتاً خشک ساخته شده است، بخش های پایینی داشبورد است.
نکته مثبتتر این است که موقعیت صندلی برجسته و داشبورد پایین باعث میشود که روی کاپوت به راحتی دیده شود. در حالی که ستونهای شیشه جلو بهگونهای قرار گرفتهاند که میتوانید به راحتی اطراف آنها را در تقاطعها و دوربرگردانها ببینید.
ستونهای بزرگ کناری و عقب میتوانند برای دید از روی شانه شما کمی مشکل درست کنند که مینی کارنتریمن جانبازی برای حل این مشکل از سنسور پارک عقب و دوربین دید عقب استفاده کرده است. همه نسخههای این خودرو دارای چراغهای جلو LED هستند. در حالی که نسخههای JCW و S دارای چراغهای کمکی خودکار نوربالا و پیچها هستند که هنگام چرخش به سمت پیچها روشن میشوند.
مدل C یا همان مدل پایه کانتریمن دارای یک موتور ۱.۵ لیتری بنزینی با قدرت ۱۶۸ اسب بخار است که چرخ های جلو را به حرکت در می آورد و تمام عملکردی که اکثر خریداران به آن نیاز دارند را ارائه میدهد. مدل S مینی کانتریمن جانبازی، موتور ۲ لیتری بنزینی ۲۱۵ اسب بخاری را با سیستم چهار چرخ متحرک ترکیب می کند و سرعت صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را به ۷.۱ ثانیه کاهش میدهد.
اما سریعترین مینی کانتریمن، مدل JCW است که دارای موتور ۲ لیتری بنزینی ۲۹۶ اسب بخاری و چهار چرخ متحرک ALL4 است. با شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۵.۴ ثانیه، حتی سریعتر از مینی کانتریمن الکتریک است. سرعت واقعی این مینی کانتریمن را باید پشت فرمان این ماشین تست کنید.
فرقی ندارد که شما کدام یک از این ۳ مدل مینی کانتریمن را انتخاب میکنید، در هر صورت شما از خودرویی با گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک استفاده میکنید. در کانتریمن مدل C در این زمینه میتوان به ضعف نسبی اشاره کرد. این ضعف همان فاصله زمانی بین فشار دادن پدال و حرکت رو به جلو است.
مزیت های ماشین مینی کانتریمن جانبازی
ماشینهای مینی از جمله مینی کانتریمن و مینی کوپر دارای طراحی جذاب و زیبا میباشند و در واقع میتوان آنها را جزئی از ماشینهای لاکچری دستهبندی کرد. همچنین کیفیت متریال استفاده شده در قطعات و تجهیزات خودرو مینی کانتریمن جانبازی بسیار بالا است و به دلیل این کیفیت بالا، می توان سالیان سال بدون هزینه اضافی از آن نگهداری کرد.
یکی دیگر از مزایای خودروهای مینی که آنها را به گزینهای مناسب برای خرید تبدیل میکند، مصرف سوخت بهینه آنها است. خودروهای مینی با توجه به جثه کوچکی که دارند، برای حرکت مقدار زیادی بنزین مصرف نمیکنند و این گزینه آنها را به عنوان انتخابی مناسب به عنوان خودروهای درون شهری تبدیل کرده است. خودروهای مینی از نظر موتوری هم گزینههای مناسبی هستند و به اصطلاح موتورهای خوبی دارند. شتاب خودرو مینی کانتریمن جانبازی مناسب است و دارای فرمانپذیری خیلی خوبی است. سیستم چهارچرخ متحرک یا همان AWD نیز که به صورت هوشمند در خودروهای مینی وجود دارد یک مزیت فوقالعاده محسوب میشود. همچنین سیستم تعلیق خودروهای مینی از کارایی بسیار خوبی برخوردار است.
معایب خودرو مینی کانتریمن
به دلیل واردات کم خودروهای مینی به کشورمان، مکانیک متخصص آنها کم است. هزینه نگهداری این خودروها در کشورمان زیاد است. صاحبان خودرو برای پیدا کردن قطعات آن با مشکل کمبود قطعه مواجه هستند و قیمت قطعات هم به تبع آن بسیار بالا است.
از طرفی به علت این که خودروهای مینی در ایران بازار دست دوم خوبی ندارند، صاحبان آنها برای فروختن این خودروها باید وقت زیادی بگذارند که این مشکل در شهرهای کمجمعیت بیشتر به چشم میآید.
صندوق عقب مینی کانتریمن فضای خیلی کمی دارد و در واقع استفاده از این خودرو برای مسافرت و بیرون از شهر خیلی مناسب نیست. از طرفی به علت ناشناخته بودن برند مینی در بازار خودرو ایران، اعتماد کمی از سوی بازار به این خودرو صورت میگیرد.
جمع بندی
مینی کانتریمن جانبازی به عنوان یک خودروی خانوادگی و راحت به بازار عرضه شد و دارای آپشنهای زیادی است که تمایلات برای خرید آن را بالا برده است. از نقاط قوت این محصول میتوان به طراحی جذاب، کیفیت متریال استفاده شده، مصرف سوخت بهینه و … اشاره کرد. از طرفی ناشناخته بودن برند مینی در کشور و هزینه بالای نگهداری این خودرو را میتوان از معایب این خودروی لاکچری به حساب آورد.
در مجموع، مینی کانتریمن جانبازی انتخابی عالی برای کسانی است که به دنبال یک خودرو با ظاهری جسورانه، کابینی جادار و عملکردی قابل قبول هستند. با این حال، قیمت بالا و شتاب کم، ممکن است برای برخی از خریداران مشکل ساز باشد.
قیمت مینی کانتریمن جانبازی چقدر است؟
قیمت دقیق این خودرو در ایران هنوز مشخص نشده است، اما انتظار می رود که در مقایسه با رقبای خود، قیمت بالایی داشته باشد.
شتاب صفر تا صد مینی کانتریمن چقدر است؟
شتاب صفر تا صد این خودرو ۸.۳ ثانیه اعلام شده است.
امکانات و آپشن های کانتریمن شامل چه مواردی می شود؟
برخی از امکانات و آپشن های این محصول عبارتند از : کروز کنترل تطبیقی، دوربین دنده عقب، نمایشگر لمسی، صندلی برقی راننده و …